Więcej informacji na temat wybranego projektu.

Zegar szachowy

1.Zasada działania.

Projekt realizowany na bazie Arduino. Główną funkcją projektu ma być odmierzanie czasu rozgrywki dla dwóch graczy. Każdy z graczy posiada swój przycisk uruchamiający jego zegar przy jednoczesnym zatrzymaniu zegara drugiego gracza. Dodatkowo w trakcie rozgrywki istnieje możliwość przełączenia zegara na tryb wyświetlania samych minut ( zakres do 99 minut ) lub tryb minut i sekund ( zakres do 99:59 ). W dowolnym momencie rozgrywki można czas zatrzymać.
Dodatkową funkcją zegara jest timer odmierzający czas do przodu od zera do zadanego czasu lub do tyłu od zadanego czasu do zera. Timer może pracować w trybie odliczania samych minut lub minut i sekund.


2. Programowanie zegara.

Programowanie zegara oraz wybór funkcji i wprowadzanie czasu odbywa się za pomocą klawiatury membranowej.
Klawisze od 1 do 4 służą do wyboru programu a w szczególności:
1 - wyświetlanie czasu z dokładnością do sekund
2 – wyświetlanie czasu z dokładnością do minut
3 – timer liczący do przodu
4 – timer liczący do tyłu
* - start/stop zegara
# - reset ( powrót do wyboru programu )
Jeżeli zostanie wybrany program timera ( 3 lub 4 ) przed uruchomieniem zegara przyciskiem * wyświetli się komunikat proszący o wprowadzenie czasu docelowego. Czas ten w postaci minut i sekund należy wprowadzić z klawiatury pamiętając o ewentualnym zerze ( np. 0312 czyli 3 minuty 12 sekund). Po wpisaniu czwartej cyfry nastąpi oczekiwanie na naciśnięcie przycisku Start.


3. Praca zegara.

W trakcie wykonywanie dowolnego programu istnieje możliwość chwilowego zatrzymania zegara i ponownego jego włączenia. Jest to realizowane przyciskiem gwiazdki (*). Każdy program może pracować w trybie minut lub minut i sekund.
Zakończenie odliczania czasu w programach timera ( program 3 i 4 ) jest sygnalizowane migającą diodą led koloru niebieskiego.
Reset zegara ( powrót do wyboru programów ) jest możliwy po zatrzymaniu zegara przyciskiem * a następnie naciśnięciu przycisku # co jest sygnalizowane czerwoną diodą led.


3.Podzespoły

Arduino Uno
Wyświetlacz LCM1602 w wersji 4X20 wraz z konwerterem I2C
Płytka stykowa
Dwa przyciski
Dwa oporniki 10 kom
Dioda RGB led
Opornik 470 om
Klawiatura membranowa 4X3

Sposób podłączenia wszystkich elementówj opisany wewnątrz programu.







Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.